Rekenangst: kenmerken en oorzaken (deel 1)

Rekenonderwijs
28 oktober 2024
RID auteur Anniek Vaessen
Dr. Anniek Vaessen
Een rekenles is voor kinderen met rekenangst best lastig

“Jongens en meisjes, vandaag ga we even een rekentoetsje doen om te kijken hoeveel jullie nog weten van de afgelopen weken” zegt de juf opgewekt. “O nee” schiet het door Iris heen. “Ik kan dit niet, ik wil dit helemaal niet!” Ze voelt haar hart sneller te keer gaan en krijgt een naar gevoel in haar buik. Ze pakt haar pen en voelt dat haar handen beginnen te zweten. De juf komt langs en legt het blaadje op haar tafeltje neer. Iris kijkt naar de sommen en voelt de paniek opborrelen. “Ik snap hier niks van, ik ben ook zo dom!”. Wezenloos staart ze naar de sommen. Haar hoofd voelt helemaal leeg. Ze kijkt om zich heen en ziet iedereen hard aan het werk. “Waarom kan iedereen dit en ik niet?” Nogmaals kijkt ze naar de sommen. Ze hebben hier afgelopen periode aan gewerkt in de klas, maar ze kan echt niet bedenken wat ze moet doen om de sommen op te lossen…. Ze voelt de tranen branden achter haar ogen. Het liefst zou ze hard wegrennen.

Verder lezen