#BOOK | Jezelf ontwikkelen door lezen
19 september 2024Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek coördineert en financiert onderwijsonderzoek. Voor het schooljaar 2024-2025 zijn een aantal interventies geselecteerd waaronder #BOOK. #BOOK is een boekenclub die zich richt op het versterken van leesmotivatie, leesbegrip en de sociaal-emotionele ontwikk
#BOOK | Jezelf ontwikkelen door lezen
Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek coördineert en financiert onderwijsonderzoek. Voor het schooljaar 2024-2025 zijn een aantal interventies
Boekentips om de leesmotivatie een extra impuls te geven
Welke boeken zijn onze toppers om voor te lezen in de klas of je leerling aan te raden zelf te lezen? RID-onderwijsexperts Janneke van Eijndhoven en
Hoe daag ik leerlingen uit die zichzelf al hebben leren lezen?
Soms kunnen leerlingen al lezen voordat het leesonderwijs begint. Er wordt dan vaak gezegd dat ze zichzelf hebben leren lezen, maar dat is onwaarschi
Maak van iedere leerling een gemotiveerde en succesvolle lezer
Iedere leerkracht wil natuurlijk dat zijn of haar groep een échte leesklas wordt. Wij zijn ervan overtuigd dat je van iedere leerling een gemotiveerd
De uitdagingen van leerlingen met een NT2-achtergrond met de Nederlandse letter-klankkoppelingen
Elke taal heeft zijn eigen set klanken. Gemiddeld hebben talen ongeveer 35 verschillende klanken. In het Nederlands hebben we er -afhankelijk van de
Trainers gezocht voor Leesbevorderingsproject #BOOK!
Binnen het programma “Kansrijke Interventies” van het NRO starten we komend schooljaar (2024-2025) met #BOOK, een boekenclub voor VSO-scholen (cluste
Herken de belangrijkste 8 symptomen bij een kind met vermoedelijk dyslexie
Waar kan je ,dyslexie, bij een kind aan herkennen? Dit is niet altijd gemakkelijk. Er zijn verschillende aanwijzingen die kunnen duiden op deze leers
Klankkr8 effectstudie (NRO Kansrijke Interventies)
KlankKr8 is een nieuwe en veelbelovende manier om leerlingen in groep 2 spelenderwijs de letter-klankkoppelingen te leren. Eerder onderzoek op kleine
Laat je jouw leerling met leesproblemen strips lezen?
Er wordt soms gedacht dat je leerlingen die moeite hebben met leren lezen beter geen strips kunt geven. Strips zouden minder kansen bieden om te oefe